مجله خدمات صنعتی و ساختمانی

پیچ و رولپلاک ساختمان، نماشویی سنگ نما و نما ، معرفی کار در ارتفاع، نماشویی با طناب و بدون داربست

مجله خدمات صنعتی و ساختمانی

پیچ و رولپلاک ساختمان، نماشویی سنگ نما و نما ، معرفی کار در ارتفاع، نماشویی با طناب و بدون داربست

آجر تو کار زبره یا لفتون


آشنایی با آجر لفتون

لفتون، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اصفهان است. این نوع آجر برای نخستین باردر روستای لفتون تولید شد و نام آن از زادگاهش گرفته شده است اما امروزه در شهرهای مختلف استان اصفهان و استان‌هایی مثل یزد تولید می‌شود. آجری است که از خاک رس یا شیل تهیه می شود و دارای ده سوراخ می باشد ، این نوع آجر در سایز قالب بزرگ و قالب کوچک تولید و عرضه می شود که دارای رنگ های زرد ، گلبهی و قرمز با کیفیت های متفاوت است.این آجرمحصولی است تولید شده از خاک رس، که در کوره پخته می‌شود و به این شکل در می‌آید. بهترین خاک رس مخصوص آجر پزی در استان اصفهان وجود دارد. خاک رس منطقه اصفهان هیچ ناخالصی ندارد و بسیار مناسب آجر می‌باشد. آجر لفتون تنوع زیادی دارد اما پرمصرف ترین نوع آن، آجر 10 گل می‌باشد. این آجر مخصوص دیوار کشی است. از این محصول بیشتر برای دیوارهایی که وزنی روی آن قرار دارد و یا باید فشاری را تحمل کند استفاده می‌کنند. این آجر را به صورت پازلی روی هم می‌چینند تا نسبت به فشار و وزن  تحمل پیدا کند. آجر لفتون یکی از انواع آجرهایی است که در ساختمان سازی کاربرد دارد.

این آجر در دو نوع زرد و قرمز تولید می شود و مورد استفاده ی سایز های بزرگ در دیوار چینی محوطه ها،حصارباغ ها و ویلاها، سوله ها و حیاط منازل به کار می رود. وسایز کوچک در چیدن دیوار اتاق ها، تراس ها،دوپوش حمام و دستشویی و زدن سقف به کمک تیرآهنمورد استفاده قرار می گیرد.نوع مرغوب این آجر در اتمام کار بند کشی می شود و همزمان کار نما را هم انجام می دهد.آجر لفتون دارای مدل‌های مختلفی است و در صنایع مختلف استفاده می‌شود، از خاک رس تولید شده و در کوره پخته می شود.

بهترین خاک رس برای پخت آجر در اصفهان یافت می شود. پرمصرف ترین آجرلفتون،آجر 10 گل می باشد. این آجردارای 10 سوراخ می باشد.این سوراخ ها به منظور کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء بوجود آمده اند.آجرلفتون که در شهرهای مختلف ایران به نامهای بهمنی، زبره و ده سوراخ معروف است که سه طرف نما میباشد و کاربرد اصلی این آجر برای دیوار چینی و سقف و سوله است.از این آجر بیشتر برای دیوارهایی که باید وزنی تحمل کرده یا فشاربر آن است استفاده می کنند.این آجر معمولا به صورت پازلی چیده می شود تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود. آجربه صورت دوبله یعنی دوقلو به سفارش تولید میشود.

آجر لفتون یا آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخدار یا آجرسوراخدار یا آجر نما سوله سازی معروف است به صورت دوکاربرده مصرف میشود یعنی هم میتوان با آن دیوار های حایل و غیر حایل را ایجاد کرد و هم پس از مراحل ایجاد دیوارو بند کشی نیازی به ایجاد نمای مجدد نمی باشد.

آجر لفتون قالب کوچک :

آجر لفتون قالب کوچک فقط در رنگ زرد تولید می گردد و رنگهای قرمز و گلبهی را شامل نمی شود.موارد کاربرد آجر لفتون قالب کوچک :

طاق زنی

 پشت کار

 منهول فاضلاب

و اکثر در شهرهای جنوبی کشور از جمله اهواز و بوشهر بیشترین کاربرد را دارد.این نوع آجر در دو نوع ابعاد تولید و عرضه می گردد.

لفتون قالب کوچک5 سانتی

ابعاد 19*9*5

 این نوع آجر به صورت بسته بندی و یا فله عرضه می گردد که هر بسته می تواند شامل 14 یا 16 عدد باشد.

 آجر-لفتون-قالب-کوچکابعاد 19*9*5/5

لفتون قالب کوچک 5/5 سانتی

آجر لفتون قالب بزرگ :

این نوع آجر در دو نوع تولید می گردد :

درجه یک توکار که جهت طاق زنی و یا پشت کار مورد کاربرد قرار می گیرد

درجه یک نما : که مصرف بیشتری دارد و جهت نما کاری مورد استفاده قرار می گیرد

موارد کاربرد آجر لفتون قالب بزرگ

اکثرا جهت طاق زنی مورد استفاده قرار می گیرد که در تهران ، کرج و یا شمال کشور بیشتر رایج است.

استفاده جهت منهول فاضلاب 

این نوع آجر در دو نوع ابعاد تولید و عرضه می گردد

 ابعاد 5/21*10*5

 که به صورت بسته بندی و یا فله عرضه می گردد که هر بسته می تواند شامل 14 یا 16 عدد باشد.

 درجه یک توکار به دو صوت فله و بسته بندی عرضه و توزیع می گردد.

درجه یک نما اکثرا به صورت پالت بسته بندی می شود.

لفتون قالب بزرگ 5 سانتی

ابعاد 5/21*10*5/5

 بسته بندی : اصولا به صورت فله ای یا بسته بندی و یا پالت شده بسته بندی می گردد که در هر بسته 12 عدد می باشد و در هر پالت در کارخانه های مختبف تعداد متغیر است و در برخی کارخانه ها پالت ها 840 عددی است و این تعداد تا 920 عدد در هر پالت می رسد. لازم به ذکر است نحوه پالت بندی نیز در کارخانه ها متفاوت است به گونه ای که در برخی از کارخانه ها آجرها قبل از اینکه روی پالت قرار بگیرند بسته بندی می شوند سپس روی پالت منتقل می شوند و در برخی از کارخانه ها آجرها به صورت فله ای رو پالت قرار می گیرد.

 آجر 5/5 زرد نما اغلب به دو روش تولید می گردد :

 کوره هوفمان : در این نوع خط تولید احتمال دو رنگ شدن آجر وجود دارد مثلا به صورت گلبهی تولید شود

کوره تونلی : آجر در این نوع کوره ها به صورت یک دست تولید می گردد و رنگ یکنواختی دارد مثلا زرد یا زرد خیلی روشن متمایل به سفید

اگر در حین تولید آجر حرارت را کمتر کنیم آجر تقریبا به رنگ گل بهی متمایل می شود

لفتون قالب بزرگ 5/5 سانتی

این نوع آجر لفتون که به آجر عراقی شهرت بافته است به دلیل سایز بزرگتری که دارد جهت ساخت بناهای بزرگ از جمله سوله ها بسیار مقرون به صرفه تر است بیشتر از این جهت که به دلیل ابعاد بزرگتر آن باعث تسریع ساخت و ساز می شود.

صنایع آجر اصفهان با سال ها تجربه سایتی جاع با هدف معرفی تولید کنندگان و کارخانجات در زمینه تولید انواع آجر نما از جمله آجر نما ده سوراخ، آجر نما پنج سوراخ، آجر نما قزاقی، آجر نما پلاک، آجر نما نسوز، آجر سفال و همچنین آجر نما لعابی مسجدی آماده ارائه خدمات می باشد.

انواع کوره‌های آجر پزی

پس از خشک شدن خشت ها را در کوره می چینند طرز چیدن آنها طوری است که بین آنها فاصله وجود دارد تا گازهای داغ و شعله بتواند از لای آنها عبور کند کوره های آجر پزی سه نوع هستند:

کوره تنوره ای هوفمان و تونلی

کوره ی هوفمان :

از نوع کوره هایی است که در آن حرارت متغیربوده و آجرها ثابت هستند. هر کوره هوفمان دارای تعدادی حجره و یا اتاق بهم پیوسته است که دور تا دور کوره قرار گرفته اند و به آنها هب(( قمیر )) گفته می شود.محصول این کوره از لحاظ کیفیت و هزینه تولید، مناسب می باشد.

کوره ی تونلی :

از نوع کوره های است با آتش ثابت،که خشت ها توسط واگن های متحرک، به داخل کوره رانده می شوند. محصول این کوره، آجرهای ممتازی هستند که بیشتر برای کارهای تزیینی و نمای ساختمان بکار می روند.

قابل ذکر است که کوره های تونلی مدرن ترین کوره های آجر پزی می باشند که در آنها سرامیک های ممتاز و صنعتی نیز می پزند.

ویژگی آجر خوب

آجر خوب باید در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ بدهد صدای زنگ نشانه سلامت توپری و مقاومت و کمی میزان جذب آب آن است آجر خوب باید در آتش سوزی مقاومت کند و خمیری و آب نشود رنگ آجر خوب باید یکنواخت باشد و همچنین باید یکنواخت و سطح آن بدون حفره باشد سختی آجر باید به اندازه ای باشد که با ناخن خط نیفتد

آجرهای سبز مقاوم هستند و صدای زنگ می‌دهند و آجر نامقاوم و گل بهی صدای تاپ تاپ می‌دهد. آجرنباید کمتر از ۸ درصد وزنش آب به خود جذب کند؛ زیرا اگر بیشتر جذب کند پوک و شکننده خواهد شد و در صورتی که آب کمتری جذب کند ملات را خوب به خود نمی‌گیرد. وزن مخصوص آجر مقاوم بیشتر از نوع نا مقاوم آن است.

انواع اجر تزیینی

آجر واکوب و آبمال = (آجر صاف جهت نمای ساختمان مانند نمای گنبد قابوس) برای ساختن آجرهای صاف جهت کار در نما، خشت بیرون آمده از قالب چوبی مانند ماله واکوب می‌کردند وبا دست آغشته به آب رویه آن را صاف می‌کردند. نمونه قدیمی این شیوه را در آجرهای نمای گنبد قابوس شاهد هستیم.

آجر پیش بر = ( خشتی که هنوز خشک نشده به وسیله برنده برش میدادند ) با توجه به طرح و نقشه ی تهیه شده و در اندازه‌های مشخص، در محل نزدیک به کار، خشت نیمه خشک را با چاقو به شکل مورد نظر برش داده و بعد از خشک شدن کامل، به کوره می‌بردند. آجرهای پیش بر از نظر سطح در دو نوع ساده ونقش دار تهیه می‌شوند. این آجرها در دو دسته آجر وآجر سفال تهیه می‌شوند.

آجر مهری =(دارای نقوش برجسته یا فرورفته مانند مسجد جامع گناباد دوره سلجوقی –گنبد سلطانیه دوره ایلخانیان) نقش اندازی روی آجر چه به صورت برجسته و چه فرو رفته که در مواردی محدود، به گونه پیش بر و دست کار صورت می گرفته و در عمده آثار به کمک قالب انجام

می شده است. از قرن چهارم با آجرهای سفال نقش دار برخورد داریم. این آجرها از نظر شکل متنوع بوده و به صورت‌های لوزی – بادامی – ستاره‌ای شکل – چلیپا و… ساخته می‌شوند. ازمسجد جامع گناباد از دوران سلجوقی، آجرهای نقش برجسته و مشبک با نقش‌های هندسی و کار گره در شکل‌های مربع و مستطیل بدست آمده است.

آجر تراش =در ایران قطعه‌های گوناگون پاره آجر از کوچکترین اندازه تا بزرگترین اندازه که نزدیک به یک آجر کامل است؛ کاربرد فراوان داشته است. آجرتراشان در پای کار قطعه‌های گوناگون پاره آجر را با تیشه داری آماده می‌کردند ؛که قدمت آن از دوران سلجوقی بوده و در زمان صفویه به تکامل رسیده است.

آجرهای تزئینی قالبی و تراش = (مخصوص دوره قاجار می باشد .در شکل های هندسی وغیرهندسی )

این گونه آجرها که در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف هندسی و غیر هندسی به کار رفته‌اند؛ خاص دوران قاجار هستند. این آجرها در در نما و بخش‌های مختلف چون پایه ستون‌ها، سر ستون‌ها، و… کاربرد داشته‌اند. این آجرها هم به صورت نقش دار و هم به صورت بدون نقش تهیه شده‌اند. در دوران قاجار این آجرها را با واکوب کردن در قالب، با شکل‌های مختلف می‌ساختند

ابساب = (گنبد سلطانیه )آجر آبساب آجری است که پس از تراش آن در آب می‌خیسانند و کناره آن را به وسیله ماسه بادی گاه با گل رس یا اخرا می‌سایند. این روش به نما جلوه می‌دهد ولی توان آجر را از بین می‌برد. رونق این شیوه بیشتر مربوط به دوران صفویه به بعد است.

انواع آجر لفتون نیمه

 

آجر لفتون نیمه از خانواده آجرهای لفتون و یا آجرهای سوراخ دار می باشد، این آجر به خاطر نیمه بودن دارای 5 سوراخ می باشد.به آجر های لفتون نیمه ، آجر لفتون 5 سوراخ و یا آجر آب و خاک هم گفته می شود.

 تولید آجر لفتون نیمه

در این آجر ابتدا آب و خاک را با هم مخلوط کرده و سپس به صورت گل درآورده و بعد از آن در کوره قرار داده می شوند تا پخته گردند.به همین دلیل دارای استحکام فوق العاده می باشند.

مزیت آجر لفتون نیمه نسبت به آجرنما پلاک

بسیاری از مهندسین مایل اند به جای استفاده از آجرنما پلاک در نما از آجر لفتون استفاده نمایندو دلیل آن استقامت و تفاوت تهیه آجر لفتون و آجر نما پلاک است.برای تهیه آجرنما پلاک ابتدا خاک را پودر کرده و کمی آب به آن اضافه کرده در حدی که خاک مرطوب گرددو سپس خاک را تحت فشار گذاشته و بعد از قالب گیری آن را می پزند پس در نتیجه هیچ گاه استقامت آجر های لفتون نیمه را دارا نمی باشند و بسیاری از مهندسین از آجر های لفتون نیمه برای کار در پروژه های خود استفاده می نمایند.

کاربرد آجر های لفتون نیمه

جهت کار در نما

استفاده برای مکان های که دارای عرض کم می باشند

برای ترمیم دیواری های قدیمی و یا دیوارهایی که از لفتون کامل استفاده کرده اند.


نتیجه تصویری برای آجر لفتون

 

آجریکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌ است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سا بقه باستانی دارد. آجر بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد.در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است وازه آجر بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آنها را می نوشتند گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند .در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند.

۵۰۰۰ سال است که آجر ساخته شده از خاک رس به کار می‌رود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بین‌النهرین و دره سند در پاکستان به کار بردند. در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آن‌ها، مخلوط می‌کردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالب‌های مستطیلی می‌ریختند و در آفتاب می‌پختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمی‌توانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست می‌آید که محکم تر و در برابر هوا مقاوم‌تر است.در ادوار باستان در کناره رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب می‌کرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر می‌شد ترک‌هایی به وجود می‌آمد که لای خشک به صورت مکعب‌های نامنظم در می‌آمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینه‌ای در آن روزگار مصرف می‌شد. در قدیم درایران هر جا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر معمول شده است

آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند



انواع آجر از لحاظ رنگ

اگر از آجر در نماچینی استفاده شود، رنگ آن اهمیت پیدا می‌کند. برای استفاده در نماچینی، آجرهایی به رنگ‌های زرد کمرنگ که به آن آجر سفید می‌گویند و زرد پررنگ که به آن آجر بهی می‌گویند و همچنین آجرهایی به رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر در بازار وجود دارند. علت رنگی بودن این آجرها مربوط به طریقه چیدن آجر در کوره و نحوه آتش دادن به آن است. کنترل سطوحی که با آتش در تماس مستقیم است نیز در رنگ آجر موثر است. از طرفی رنگ آجر مربوط به اکسید فلزاتی مانند اکسیدهای مختلف آهن است که در مواد اولیه آجر وجود دارد. برای تهیه مصالح اولیه و همچنین مراحل خشت‌زنی و خشت‌خشک‌کنی آجرهای رنگی، دقت و هزینه بیشتری به عمل می‌آید. به همین دلیل این آجرها گران تر از انواع دیگر آن هستند.


‌آجرهای قدیمی

این نوع آجرها در قطعات بزرگ تولید می‌شده‌اند و برخلاف تهیه به روش دستی از کیفیت مناسبی برخوردار بوده‌اند. 

 


آجر نظامی

این نوع آجر به اندازه ی چهار آجر معمولی(5×50×50) بوده‌اند و همانطوری که از اسم آنها مشخص است، در کف سالن‌های سرباز خانه‌ها در گذشته استفاده می‌شده است.

آجر ختایی

با ابعاد(5×25×25) در ساختمان‌های قدیمی˛ فرش˛کف حیاط و … کاربرد داشته است.

آجرتخت (چهار گوش ایرانی)

بزرگتر از آجر نظامی است که بطور عمده برای فرش کردن کف بکار برده می شود.

آجر شکری

آجر پخته که به دلیل استفاده فراوان در آب انبارها به آن آب انباری نیز می‌گفتند. این آجر کاملا پخته و رنگش شیر و شکری است.


انواع آجر تزئینی

آجر واکوب و آبمال

برای ساختن آجرهای صاف جهت کار در نما، خشت بیرون آمده از قالب را با ابزاری چوبی مانند ماله، واکوب می کنند سپس با دستی آغشته به آب رویه ی آن را صاف می‌کنند. آجر ریشه دار نوعی آجر واکوب است. نمونه قدیمی این شیوه، در آجرهای نمای گنبد قابوس دیده می‌شود.

 

آجر پیش بر

با توجه به طرح و نقشه تهیه شده و در اندازه‌های مشخص، در محل نزدیک به کار، خشت نیمه خشک را با سیم یا چاقو به شکل مورد نظر برش داده و بعد از خشک شدن کامل، به کوره می‌بردند. آجرهای پیش بر از نظر سطح در دو نوع ساده و نقش دار هستند. این آجرها در دو دسته آجر و آجر سفال تهیه می‌شوند.

آجر مهری

آجر مهری آجری است که روی آن نقش برجسته یا فرو رفته‌ای ایجاد شده است. نقش اندازی روی آجر چه به صورت برجسته و چه فرورفته عمدتاً به کمک قالب انجام می‌شده است. آجرهای سفال نقش دار، از قرن چهارم در آثار سیراف دیده شده است. این آجرها از نظر شکل متنوع بوده و به صورت‌های لوزی، بادامی، ستاره‌ای شکل و چلیپا ساخته می‌شوند. از مسجد جامع گناباد در دوران سلجوقی، آجرهای نقش برجسته و مشبک با نقش‌های هندسی در شکل‌های مربع و مستطیل بدست آمده است.

 

آجر تراش

در قدیم آجرتراشان در پای کار، قطعه‌های گوناگون پاره آجر را با تیشه آماده می‌کردند. این کار از دوران سلجوقی آغاز شده و در دوره صفویه به تکامل رسیده است. در گذشته، کار تراش آجر بر روی آجرهای چهارگوش صورت می‌گرفت؛ ولی از زمان استفاده از آجرهای مستطیل قزاقی، به طور عمده کار تراش بر روی آجرهای قزاقی انجام می‌گیرد و کمتر نمونه‌ای از کاربرد آجرهای چهار گوش تراش، دیده شده است.

 

 


آجرهای تزئینی قالبی و تراش

این گونه آجرها که در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف هندسی و غیر هندسی به کار رفته‌اند، خاص دوران قاجار هستند. این آجرها در در نما و بخش‌های مختلف چون پایه ستون‌ها، سر ستون‌ها، حاشیه‌ها و … کاربرد داشته‌اند. این آجرها هم به صورت نقش دار و هم به صورت بدون نقش تهیه شده‌اند.

 

آجر آبساب

آجر آبساب آجری است که پس از تراش آن در آب می‌خیسانند و کناره آن را به وسیله ی ماسه ی بادی یا گرد آجر و … می‌سابیدند. این روش به نما جلوه می‌دهد ولی توان آجر را از بین می‌برد. رونق این شیوه بیشتر مربوط به دوران صفویه به بعد است. نمونه ی این نوع آجرها در گنبد سلطانیه زنجان استفاده شده است.

 


 

کاربرد آجر در معماری داخلی

آجر یکی از مصالحی است که استفاده از آن، حسی طبیعی را در فضای داخلی ایجاد می کند. آجر به دلیل رنگ متنوع اش از قرمز تیره تا زرد کم رنگ، می تواند نماهای متفاوت با حس های متفاوت را در طراحی داخلی ایجاد کند.

کاربرد آجر با طیف رنگی قرمز، می تواند حس گرما بخشی را در فضای داخل تقویت کند و در مناطق همیشه سرد می تواند انتخاب مناسبی برای پوشش دیوار باشد.

 

برخلاف بسیاری از مصالح که نیاز به روکش خارجی یا یک لایه از اندود برای نمای نهایی خود دارند، آجر یکی از مصالحی است که می تواند دست نخورده و بدون هیچ پوشش نهایی، در فضای داخلی استفاده شود.

 امروزه در طراحی و یا بازسازی فضاهای داخلی چهره ی آجرهای آسیب دیده یا رنگ می شود و یا همان طور دست نخورده باقی می ماند.

 






برای تاکید کردن بر یک دیوار و یا ایجاد یک نقطه ی کانونی می توان از پوشش آجر استفاده نمود.


 



آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند که از دیرباز مورد استفاده بوده است و قدیمی‌ترین مصالح ساخته‌ی دست بشر به شمار می‌آید.

آجرها براساس نوع مواد اولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ساله دارند.

با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با کیفیت های مختلف، ابعاد و شکل ظاهری متنوع راهی بازار شده اند.

ابعاد آجر به گونه‌ای است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست شده است. این ویژگی‌ها باعث شده که این مصالح به منظور اجرای دهانه‌های وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد، کارایی زیادی داشته باشد.

خواص آجر باعث شده که به عنوان مصالح پر کننده ی دیوار، سقف و ... پرمصرف ترین مصالح باشد. زیبایی آجر و الگوی حاصل از آجر چینی باعث شده است که به صورت نما در داخل و خارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد.


 

انواع آجر  

آجرهایی که امروزه اکثراً در ایران برای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند‌ شامل آجر ماشینی، آجر ماشینی توپر، آجر ماشینی سوراخدار، آجر سفالی مجوف هستند. آجرها از نظر مقاومت و شکل ظاهری متفاوت بوده و بسته به مورد استفاده با ابعاد گوناگون تهیه می‌شود.

آجر بر اساس نوعی از طبقه بندی به چندین دسته تقسیم می‌شود:

1. آجر فشاری

2. آجر ماشینی

3. آجر سفالی

4. آجر لعابی

5. آجر نسوز

6. آجر ماسه آهکی

7. آجر جوش

8. آجر سیمانی

9. آجر سنتی قزاقی


آجر فشاری

این آجرها‌ اغلب با دست قالب زده و در کوره ‌های محلی پخته می‌شوند لذا ابعاد آنها با توجه به تجارب زیادی که در طی زمان‌های طولانی به دست آمده در حد 5/5×10×22تثبیت شده است. در حال حاضر صنعت ساختمان در ایران به مقدار وسیعی از آجرهای فشاری استفاده می‌نمایند.

این نوع آجر معمولاً در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار می‌رود و به روش دستی تهیه می‌شود (آجر گری). این نوع آجر برای تمامی کارهای ساختمانی مانند کرسی چینی، گره‌چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب می باشد.

 

 

آجر ماشینی

آجر ماشینی یا آجر سوراخ‌دار که بر روی سطح بزرگتر آن 8یا 10سوراخ به قطر 5/1تا 2 سانتیمتر وجود دارد جزئ آجرهای سنتی به شمار می رود. این آجرها در بازار ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف است . علت وجود این سوراخ‌ها این است که، در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود.

جنس این نوع آجرها نسبت به آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است. این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشه‌داری نیستند و همچنین به‌دلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمی‌توانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی استفاده نمی‌شوند. ابعاد این نوع آجر 5/5×11×22 سانتیمتر است. اضلاع این نوع آجر گونیاتر بوده و دارای سطوح صافتری نسبت به آجرهای فشاری می باشند.

 

آجر سفالی

این دسه از آجرها بسته به شکل آنها در نقاط  مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع سوراخ‌دار آنها را مورد استفاده قرار می‌دهند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می‌شود. در عمل به آجرهای سفالی بلوک سفالی نیز گفته می‌شود. . بلوک‌های سفالی خود به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند.

 

آجر لعابی

آجر لعابی از دیرباز در معماری ایرانی رایج بوده است و جزئ آجرهای سنتی به شمار می رود. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف و صیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر می‌شود و در نتیجه آجر در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر می‌شود.

زمان لعاب کاری آجرها معمولاً در انتهای مرحله‌ی خشک کردن است.  روش کار به این صورت است که پوششی از ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می‌شود. لعاب حل‌ و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می‌کند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعاب‌دار اهمیت زیادی دارد. درصورتی که مواد اولیه به صورت مناسب انتخاب نشود و ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد، لعاب ساخته شده با آن به سرعت ترک بر می‌دارد.

طبق استاندارد ایران برای آجر سنتی میزان جذب آب حداکثر 20% و حداقل 8% مجاز می باشد.

از آجر سنتی لعابدار در نمای داخلی و خارجی مساجد، ساخت محراب، رستوران های سنتی و بازسازی ساختمان های قدیمی استفاده می گردد.

زیبا شدن، افزایش مقاومت و استحکام ساختمان از جمله مزایای استفاده از آن می باشد می باشد. 

 آجر لعابدار در شش رنگ فیروزه ای، لاجوردی، سبز مسجدی، زرد، قهوه ای و کرم تولید و در بازار عرضه می شود.  رنگ فیروزه ای و لاجوردی نسبت به سایر رنگ ها بیشترین کاربرد را دارد.

 

 

آجر نسوز

مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گداز آور تهیه می‌شود. در واقع از انواع خاک‌های نسوز تهیه می‌شود.

این نوع آجر علاوه بر نمای بیرونی ساختمان˛ در فضاهای داخلی و مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و حتی  کف نیز قابل استفاده می باشد.

 

  


آجر ماسه آهکی

پایه‌ مواد تشکیل دهنده‌ی آنها از سیلیکات کلسیم است. این نوع آجر ساخته شده از ترکیب آهک و ماسه سیلیسی است و در شرایط فشار و بخار شکل می‌گیرند. این آجرها نباید در محیط‌ های اسیدی یا نمک‌های قوی قرار بگیرند. در هنگام خشک شدن منقبض می‌شوند و به علت جذب آب بیشتر نسبت به سایر آجرها در پی سازی و کرسی چینی توصیه نمی‌شود.

 

آجر جوش

آجر جوش را با خاکی که در گرمای بیش از هزار درجه خمیری نشود می‌پزند و آن را بیشتر در کوره نگه می‌دارند تا دانه‌های خاک کمی عرق کرده و به هم بچسبند و آجر یک تکه شود. برای آنکه آجر کم عرق کند، به آن گداز آور می‌زنند، که معمولاً اکسید آهن است. اکسید آهن همچنین رنگ آجر جوشی را سرخ تا سیاه می‌کند. رنگ بهی آجر جوش از کم بودن اکسید آهن و فراوانی آهک و باز‌ها در آن است. این آجر باید سخت باشد، لاشه نشود، ترد نباشد، ترک نداشته باشد، در برابر ضربه پایداری کند و لب پر نشود، کم ساییده شود، زبر باشد، و جای ساییده شده آن نیز زبر بماند، سطح شکسته شده آن شیشه‌ای نبوده، دانه‌دانه و پر باشد، در برابر یخبندان و مواد شیمیایی پایدار باشد. . آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیاده‌رو می‌رود، باید تاب ضربه پذیری بالایی داشته باشد. خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و پس از سایش زبر بماند. آجر جوش برای پوشش دیواره تونل‌ها و گنداب روها نیز به کار می‌رود.

 

آجر سیمانی

از سیمان شن و ماسه و در اشکال و اندازه های مخلف ساخته می شود.

 


آجر سنتی قزاقی

شیوه تولید آجر سنتی قزاقی به این صورت است که در مرحله ی اول خاک رس مرغوب را به صورت گل درآورده، گل به دست آمده را قالب زده و با دست آن را فشرده کرده پس از خشک شدن خشت در کوره با دمای بالا پخته می شود. 


رنگ آجر قزاقی به مدت زمان و دمای کوره ی که آجر در آن پخته می شود بستگی دارد. آجر قزاقی در شش رنگ زرد، نارنجی، پوست پیازی، خاکی، قرمز و قرمز اخرایی تولید و در بازار عرضه می شود. آجر سنتی قزاقی به چند گروه مختلف تقسیم شده است.

 

انواع آجر سنتی قزاقی

براساس کاربرد و طرح آن به سه دسته زیر تقسیم شده است:

1. آجر پلاک قزاقی

2. آجر کف فرش قزاقی

3. آجر قزاقی رستیک

4. آجرهای طرح دار قزاقی

 

انواع آجر ها از نظر شکل

آجر توپر

در آن حجم سوراخ ها از 25 درصد حجم آجر (یا در حالت آجرهای پرسی، حجم فرورفتگی

از 20 درصد آجر ) تجاوز نمی کند. در این نوع آجر سوراخ ها کاملا یا از میان آجر عبور می کنند.

آجر سوراخ دار


آجری است که در آن حجم سوراخ هایی که از میان آجر می گذرد، از 25 درصد حجم آجر بیشتر باشد.

آجر توخالی

آجری است که در آن حجم سوراخ هایی که از میان آجر عبور می کنند از 25 درصد حجم آن بیشتر است و هیچگونه محدودیتی در ابعاد سوراخ ها وجود ندارد.


آجر متخلخل

در این آجر حجم منافذ (سوراخ های بسته شده در یک انتها) بیش از 20 درصد حجم آجر است.

نکته مورد توجه این است که آجرهای متخلخل معمولاً با روش های پرسی تولید می‌شوند و آجرهای سوراخ دار و توخالی با استفاده از روش دکسترودر (برون رونده) ساخته می‌شوند.

آجر با شکل مخصوص

آجری است که دارای شکل هندسی بغیر از مکعب مستطیل معمولی است.

  


انواع آجر ها از نظر نوع مصرف

آجر معمولی

آجرهایی هستند که برای کارهای عمومی ساختمان مناسب هستند و به روش دستی یا ماشینی تولید می شوند.

آجرنما

بطریق خاصی ساخته می شود تا هنگام مصرف بدون نیاز به اندودکاری یا روکش های دیگر خود، دارای ظاهر مناسبی باشد. این نوع آجر هم می تواند به روش دستی (قزاقی) یا ماشینی تولید شود.

آجر مهندسی مرغوب

این آجر دارای جسمی متراکم، پر قدرت و نیمه شیشه ای است و عمدتاً در سازه هایی با قدرت تحمل بار زیاد بکار برده می شود. این آجر منحصراً به روش ماشینی تولید می شود.


انواع آجرها از نظر کیفیت

آجر با کیفیت مناسب برای مصارف داخلی (توکار)

این آجر برای مصارف معمولی در داخل ساختمان بکار می رود.

آجر با کیفیت معمولی

این نوع آجرها دارای دوامی کمتر از آجرهای با کیفیت ویژه ولی معمولاً در نماهای خارجی ساختمان دوام کافی را خواهد داشت.

آجر با کیفیت ویژه

این نوع آجر در شرایط سخت و ویژه کاربرد دارد. مناطقی که از آب اشباع شده یا یخ زدگی ممکن است رخ دهد نظیر دیوارهای حائل، کانال های فاضلاب، فرش پیاده روها و...

مواد تشکیل دهنده آجر نسوز

آجر نسوز چیست؟

در واقع با توجه به نام آجر نسوز کاملا مشخص می باشد که از خاک نسوز و چینی و در دمای 1500 درجه ای تهیه می گردد. آجرهای نسوز دارای تنوع بالا در رنگ و ابعاد هستند ، کاربرد اینگونه آجرها اغلب در نمای داخلی و نمای خارجی ساختمان ها، و همچنین به عنوان کف فرش می باشد که در این سال ها به طرز فوق العاده زیادی مورد استفاده معماران، انبوه سازان و پیمانکاران قرار گرفته است . این آجر با مقاومت حرارتی بالایی که دارد بیشتر در کورهها و پاتیل ها و عایقکاری صنعتی کاربرد فراوان دارد.

مواد تشکیل دهنده آجر نسوز :

مواد پایه بیشتر آجر های نسوز کانیهای معدنی مخصوص و پوکه های معدنی می باشند که نسوز هستند . این مواد مقاومت بالائی در برابر دما دارند . مواد اولیه در تولید آجر نسوز مواد نسوز نام دارد که معمولا سرامیکی و غیر فلزی هستند و می توانند در درجه حرارتهای بالا دوام بیاورند .  این آجرها دارای انواع مختلفی بوده که در زیر به آن اشاره شده :


1- آجر سیلیسی

 آجر هایی که از خاک سیلیسی تشکیل شده باشند

2- آجر نسوز ویژه 

مواد تشکیل دهنده این نوع آجر از فلزات واسطه می باشند و کاربرد های خاصی در صنعت دارند




3- آجر آلومینیومی

ماده تشکیل دهنده این آجرها اکسید آلومینیوم یا آلومین است که با مقاومت حرارتی مناسب تا  ۱۷۵۰ درجه سلسیوس و مقاومت در برابر قلیاها در پوشش داخلی کورههای ذوب فلز و آهن و شیشه سازی های بزرگ کاربرد دارد.


4- آجر نسوز قلیایی 

آجر های قلیایی از اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید تشکیل شده اند برای افزایش مقاومت گرمایی این نوع آجر ها  مقداری اکسید کروم و اکسید آهن را به این مخلوط اضافه می کنند. کاربرد این نوع آجرها بیشتر در پوشش درونی کوره های باز فولاد سازی، کوره های دوار سیمان سازی، قسمت بالایی کوره های ذوب شیشه و همچنین تهیه صنایع فلزات غیر آهنی می باشد.

نحوه نصب آجر های نسوز 

 هنگام نصب آجر های نسوز می توانید از چسب استفاده کنید یا اینکه از ملات و سیمان  برای نصب آجرهای نسوز استفاده کرد .  

مزایای آجر نسوز در نمای بیرونی:

1. در مقابل فرسایش و سرما وگرما مقاوم می باشد که دلیل آن هم پخت در دمای زیاد است.


3. چون این آجرها ها پخته می شوند شامل طیفهای رنگی زیبا هستند و در پایان کار زیبایی نما صد چندان می شود.


4. وزن سبک این آجرها باعث می شود که نیازی به نگهدارنده و ایجاد هزینه های اضافی نشود .


5.به دلیل جذب بالای آجر نسوز با ملات و سیمان هرگز سقوط نخواهد کرد .


6. هرنوع طرح و الگویی را میتوان با آجر اجرا کرد ومحدودیت اندازه در محل نصب ندارد.


7. به دلیل عایق بودن از اتلاف انرژی در تمام فصول جلوگیری می کند .


رنگ آجر های نسوز

تنوع رنگ در آجر های نسوز زیاد بوده و از مشکی گرفته تا سفید می توانند تغییر رنگ داشته باشند اما پر کاربردترین رنگ ها در این آجر رنگ قرمز و قهوه ای می باشد . حتی وجود رنگ های زنده و به رنگ طبیعت هم در آجر های نسوز به چشم می خورد که باعث می شود نمایی منحصر به فرد ایجاد شود.


قیمت آجر نسوز

قیمت آجرهای نسوز نسبت به سایر آجرها بالاتر بوده و دلیل آن هم بالا بودن قیمت خاک نسوز است. البته قیمت خاک نسوز هم به دلیل مشکل بودن تولید آن بالا می باشد.

برای نماهای داخل ساختمان آجرهای نسوز با سبک های متنوعی تولید می شود؛ که هریک از این سبک ها، از فرهنگ، روحیات و علایق مردم آن منطقه جغرافیایی الهام گرفته است. 

در طراحی داخل منزل با استفا ه از سبک کلاسیک آجر نسوز، ، در حقیقت به سبک معماری غرب روی آورده ایم. این معماری از اهداف امپراتوری یونان و روم، بر مبنای "نظم، تقارن و تعادل" بوجود و در دوره رنسانس دوباره مورد استفاده معماران آن زمان قرار گرفت .


طراحی دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک با استفاده از آجرهای نسوز، که با نظم و چینش منظمی در کنار یکدیگر باشند، نمایی باشکوه و خیره کننده را در معرض دید دیگران بوجود می آورد .


دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک به منطق زیبایی شناختی اشیا معروف استآن هم به دلیل اینکه هر چیزی در محل خودش استفاده شده است .

طراحی داخلی با استفاده از آجرهای نمانسوز

این سبک از طراحی در اواخر قرن بیستم مورد استفاده عمومی قرار گرفت . طراحان و معماران داخلی منازل برای جذابیت بیشتر نمای داخلی ساختمان ها از آجر نسوز به عنوان راه حل جامع، جهت طراحی داخلی نماها بهره برده اند. 

به دلیل مقاومت و ماندگاری بالای آجرهای نسوز هم برای نمای بیرونی ساختمانو هم برای طراحی داخلی استفاده می ‌شوددر حال حاضر خیلی در اکثر نقاط دینا برای طراحی داخلی ساختمان به استفاده از آجرهای نسوز روی آورده اند .

معماران در ساخت و طراحی شومینه ها هم از آجر نسوز استفاده می کنند . برای طراحی و ایجاد یک فضای کلاسیک در مکان‌ های مسکونی، تجاری، رستوران، کافی ‌شاپ و اماکن دیگر از آجر نماسوز می توان در ساخت و طراحی بهره برد .  برای بوجود آوردن یک نمای ویژه از آجر نمانسوز با سایر آجرها به صورت ترکیبی جهت زیباتر کردن نمای داخلی ساختمان استفاده کرد . با توجه به تنوع بالای آجر نمانسوز میتوان در دیوارهای داخلی پس زمینه‌ای زیبا و دوست داشتنی به فضای داخلی بخشید ، استفاده از دیوار آجر نسوز با رنگ قرمز به عنوان پس زمینه برای تلویزیون، در طراحی داخلی کلاسیک بسیارزیبا و چشم نواز می باشد .

 


در طراحی داخلی به سبک کلاسیک این ویژگی ها را مد نظر داشته باشید :

ترکیب بندی به همراه نظم و تقارن

قراردادن نقطه کانونی در مرکز تقارن طراحی داخلی

استفاده از رنگ های موجود در طبیعت به دلیل زنده بودن جلوه اینگونه رنگ ها

استفاده از عناصر و مصالح طبیعی برای جذابیت بیشتر طراحی


چگونه با آجر نما نسوز قرمز رنگ یک سبک کلاسیک ایجاد کنیم


استفاده از آجر نمانسوز قرمز در طراحی داخلی ساختمان ها، موضوعی است که این روزها به شکل چشمگیری در معماری های نوین ساختمان دیده می شود. می توان حس نوستالژیک ایجاد شده در نماها زمانی که از آجرنسوز قرمز در طراحی داخلی نمای ساختمان ها استفاده شود را مشاهده کرد .




آجر نما نسوز در طراحی داخلی دارای چه ویژگی هایی می تواند باشد :

دارای مقاومت در مقابل جذب رطوبت محیط 

یک عایق مناسب در برابر سرما و گرما

تنوع در رنگ و ترکیبات رنگی خاص و چشم نواز

مقابل خراشیدگی و ضربات مقاومت خوبی دارد

تحمل فشاری بالا

نسوز بودن و عایق نسوز در برابر اشتعال

در برابر عوال محیطی رنگ خود را از دست نمی دهد


 

طراحی داخلی به سبک مدرن با آجر نما نسوز


 

برای ایجاد یک طرح جدید جهت نمای ساختمان ها نیاز به خلاقیت می باشد در سالیان اخیر استفاده از آجر نما نسوز در طراحی داخلی ساختمان ها و منازل به سبک مدرن بیشتر مورد توجه معماران قرار گرفته . برای استفاده در طراحی و معماری دکوراسیون داخلی ساختمان ها، آجرهای نسوز به دلیل سادگی، سهولت در به کار گیری و سبک بودن بسیار مناسب می باشند . در طراحی داخلی ساختمان به شیوه مدرن ،  می توان از آجر نما نسوز برای دادن جلوه زیبا به ساختمان یا منزلتان استفاده کنید .



 


بسیاری از افراد هستند که وقتی اقدام به تعمیر ساختمان می کنند استفاده از آجرهای نسوز را به عنوان یک انتخاب مد نظر می گیرند . 


   



استفاده از آجر نسوز به سبک مدرن برای طراحی داخل منزل

با توجه به اینکه استفاده از آجر نما نسوز در طراحی داخلی می تواند یک جلوه زیبا برجسته به چشم دیگران بیاید می تواند به عنوان یک انتخاب عالی برای شما باشد . هم چنین آجر نسوز با استحکام بالا و امنیت و زیبایی در دراز مدت برای خانه شما محسوب می شود . 

بهره بردن از آجر نسوز نما در اقلیم های مختلف

 


با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در مناطق گوناگون در معماری ها باید این مسئله را در مورد استفاده کردن یا نکردن از آجر نما نسوز مورد توجه و بررسی بیشتر قرار دهیم . هنگام به کار بردن آجر نسوز در ساخت و سازها باید از شرایط آب و هوائی آن منطقه در سازگاری با آجرهای نسوز مصرفی مطمئن شویم .

در پروژه های ساخت و ساز شهری استفاده از اجر نسوز نما علاوه بر اینکه دارای دوام و کیفیت بالا، در برابر عوامل محیطی از جمله سرما و گرما رطوبت و غیره می باشد در نظر شهروندان زیبایی و جذابیت خود را حفظ می کند . در تمام شرایط اقلیمی استفاده از آجر نما نسوز به عنوان کف فرش و محوطه سازی های شهری مناسب می باشد .

قبل از استفاده کردن از آجر نما نسوز با بررسی اقلیم منطقه مورد نظر باید ابتدا از هماهنگی کامل آجر نسوز با اقلیم آن منطقه اطمینان حاصل کنید . نمای آجر نسوز در طراحی ساختمان ها باید به گونه ای باشد که هم نمای بیرونی، و هم نمای داخلی آن ها، با شرایط آب و هوائی آن شهر، هماهنگ و سازگار باشد. سپس اطلاعاتی که به دست آورده اید را در طراحی و معماری ساختمان های آن مناطق، به صورت دقیق پیاده سازی کنید.

 




تأثیر گذاری شرایط اقلیمی برتزئینات معماری


شرایط محیطی هر منطقه به شدت بر روی معماری ساختمان ها تاثیر دارد که باید در زمان طراحی ساختمان ها به موقعیت های گرمایشی و سرمایشی منطقه مورد نظر توجه داشت. در ساخت و ساز بناهای آجری توجه و رعایت خصوصیت های اقلیمی منطقه علاوه بر ماندگاری بنا در کاهش مصرف انرژی نیز کمک زیادی می نماید. 



 


دلیل استفاده از آجر نسوز نما در معماری ساختمان ها :

مهندسان برای محافظت از بنای سازه در برابر عوامل جوی از نما کردن بهره می برند . آجرنسوز به عنوان لایه حفاظتی در نمای ساختمان این خصوصیات را دارا می باشد :

عایق بودن نسبت به سرما و گرما و صوت

خیابان های اصلی واقع شده‌اند از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقاومت بسیار بالای آجر نسوز در برابر ضربه یخ زدگی آتش سوزی و ریزش

سبک بودن انواع آجرهای نسوز و قابلیت استفاده در ساختمان های بلند

 


هنر آجرکاری در دوره های تاریخی

 


در طول تاریخ استفاده از آجر برای ایجاد بناها و سازه ها یکی از موفقیت های انسان می باشد. امروزه در سراسر دنیا، معماران به بررسی و به کارگیری یکی از قدیمی ترین و پایدارترین مصالح ساختمانی در جهان می پردازند: انواع آجرهای ساختمانی .

به دلیل ماندگاری و مقاومت بالای آجرها استفاده از انواع محصولات آجری در ساختمان سازی، نماسازی خارجی و داخلی بناها در صنعت ساخت و ساز دارای اهمیت ویژه ای است.

بناهای آجری در معماری ایرانی، تمام دنیا را تحت تأثیر سبک های خاص و بی نظیر خود قرار داده است، تا جایی‌که سر ادوین لوتینز در این باره گفته است:


از آجرکاری ایرانی سخن نگویید؛ بلکه از جادوی آجری ایران صحبت کنید.


 







استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان

با کاربرد آجر نسوز در نمای ساختمان میتوانید اطمینان خاطر داشته باشید که نمای ساختمان شما برای نسل های آینده و فرزندان شما هم جذاب و همانند روز اول باقی میماند . البته این فقط در یک صورت امکان پذیر است و آن استفاده از آجر های نسوز با فرمولاسیون استاندارد و دارای استاندارد میباشد . متاسفانه سطح بازار از انواع آجر های نما با نام آجر نسوز پر شده است ولی کیفیت لازم را در دراز مدت ندارند و بعد از گذشت چند سال از زمان نصب تغییر رنگ داده یا تغییر شکل میدهند . جلبک میبنند یا شوره میزنند . توصیه میشود در زمان خرید حتما داشتن استانداردهای ثبات رنگ و ضد شوره بودن آجر نسوز را از فروشنده بخواهید . 


کاربرد آجرهای نسوز

مهم ترین ویژگی آجر های نسوز مقاومت بالای آنها در برابر حرارت می باشد و این مسله باعث می شود تا از این متریال به عنوان پوشش درونی کوره های صنعتی استفاده شده و حتی قابل استفاده در شومینه ها هم می باشد. در واقع در فضاهایی که دارای درجه حرارت بالایی هستند، می توان از آجر های نسوز استفاده نمود. توجه داشته باشید که آجر های نسوز با توجه به نوع ماده ای که در ترکیبات آنها به کار رفته است، دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام با توجه به مواد به کار رفته در آنها گستره های مختلفی از حرارت را می توانند تحمل کنند. آنچه تا دهه ۱۹۶۰ برای پوشش کوره ها مورد استفاده قرار می گرفت، کربن و خاک نسوز است، اما در حال حاضر کاربرد آجر های نسوزدر پوشش داخلی کوره ها بسیار گستره می باشد.


استفاده از آجر سفال در ساختمان سازی از گذشته تا به امروز


 

آجر سفال بخشی از مصالح ساختمانی می باشد که بیش از دیر باز افراد برای دیوار چینی و دیوار کشی ساختمان ها و منازل خود از نوع سنگ و آجر های فشاری , گری و زبره و در مجموع از آجرهای سنگین استفاده می گردند با توجه به سبک سازی ساختمانها نسل جدید آجر های دیوارکشی و تیغه چینی بنام تیغه سفالی تولید گردید که این نوع تیغه سفال در کشور ایران و در منطقه استان اصفهان و یزد تولید می شود که بهترین آجر سفال ایران در اصفهان و در استان اصفهان در چهار منطقه تولید می گردد که بهترین تولیدی بین این مناطق, مناطق دولت آباد ,حبیب آباد , گز و برخوار و محمدآباد آجر سفال حبیب آباد و دولت آباد است.

آجر لفتون :

آجر لفتون نوعی آجر است که دارای مدل های مختلفی است و در صنایع مختلف استفاده میشود . این آجر در شهر های مختلف استان اصفهان و حتی سایر استان ها مثل یزد تولید میشود

این نوع آجر در روستای لفتون برای نخستین بار تولید شده . میتوان روستای لفتون را زادگاه این آجر در نظر گرفت .

آجر – نگاهی اجمالی از کوره های سنتی آجر پزی در قدیم تا کارخانه های آجر تونلی عظیم امروزی

آجر , از قدیمی ترین مصالح ساختمانی میباشد. که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می رسد. در ایران بقایای کوره های سفال پزی و آجر پزی در شوش و سیلک کاشان پیدا شده است. مورخین قدمت آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد تخمین زده اند. همچنین نشانه ها یی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر سفال در آن کشور است. واژه آجر بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آنها را می نوشتند.گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر پی برده اند .کوره های آجر پزی ابتدایی, بی گمان از مکان ها یی تشکیل می شده که در آن لایه های هیزم و خشت متناوبا روی هم چیده می شده است.

انواع آجر در قدیم – نگاهی به گذشته تا کنون و آنچه برای بهینه سازی آجر به شکل و فرم امروزی انجام گرفته است.

در ایران هر جا سنگ کم بوده و خاک خوب هم در دسترس بوده است آجر پزی و مصرف آجر سفال معمول شده است اندازه آجر سفال ایلامی حدود ۱۰×۳۸×۳۸ سانتی متر بوده پختن و مصرفآجرسفال در زمان ساسانیان گسترش یافته و در ساختمان های بزرگ مانند آتشکده ها به کار رفته است اندازه آجر سفال این دوره حدود ۴۴×۴۴×۷ تا ۸ بوده است و بعد های آن ۲۰×۲۰×۳ تا ۴ سانتی متر کاهش یافت .

در فرش کردن کف ساختمان از آجر سفال بزرگتری به نام ختائی به ابعاد ۵×۲۵×۲۵ سانتی متر و یا بزرگتر از آن به نام نظامی در ابعاد ۴۰×۴×۵ سانتی متر استفاده می شده است از انواع دیگر آجر سفال در گذشته آجر قزاقی می باشد که پیش از جنگ جهانی اول روسها آن را تولید می کردند که ابعاد آن ۵×۱۰×۲۰ بوده است آشنایی با آجر سفال و مواد اولیه آن آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن بر اثر گرما به دست می آید خاک آجرسفال مخلوطی است از خاک رس ماسه فلدسپات سنگ آهک سولفات ها سولفورها فسفات ها کانی های آهن منگنز منیزیم سدیم پتاسیم مواد آلی و…


نتیجه تصویری برای آجر سفال


آجر سفال و پیشینه آن 

یکی از محصولات سفالی که به شکل استاندارد در ساختمان سازی از آن استفاده می شود آجر سفال است. این آجر از مصالح ساختمانی است که متخصصان امر ساخت و ساز از دیرباز تا کنون از آن برای دیوار چینی و دیوارکشی منازل و ساختمان ها استفاده می کنند. امروزه آجرهای سفالی بنا بر سبک جدید ساختمان سازی تولید می شوند. 

امروزه آجرهای سفالی به صورت صنعتی تولیده شده اند و از آن جایی که جایگزین سنگ ها شده اند می توان گفت که سنگ های تولیدی به دست بشر هستند. آجر های سفالی به عنوان اولین تولید انبوه ساختمانی و صنعتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که این تقسیم یندی بر اساس نوع مواد اولیه، روند تولید و محل استفاده می باشد.

مواد خامی که در شاخت آجر سفال استفاده می شوند، خاک رس یا خاک سفال است. 

اولین و فراوانترین نوع آجر های سفالی، آجرهای سفالی رسی هستند که قدمتی چند هزار ساله دارند. برای تولید آجر در گذشته که به حدود 6000 سال قبل باز می گردد، از آفتاب استفاده می کردند به این صورت که آجرها را در مقابل نور خورید می خشکاندند. 

در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آن ها به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد، بقایای کوره های سفال پزی و آجر سفال سفال پزی پیدا شده است. همچنین نشانه هایی از تولید و مصرف آجر سفال در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر سفال در آن کشور است واژه آجر سفال بابلی و نام خشت هایی بوده که بر روی آنها منشورها قوانین و نظایر آن ها را می نوشتند. گمان می رود نخستین بار از پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها به پختن آجر سفال پی برده اند .

و هم اکنون طیف وسیعی از آجر سفالی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد که به عنوان کوچکترین واحد ساخت و ساز از جنس رس یا سیل یا ترکیب هر دو ساخته می شود و در کوره پخته می شود تا سختی و دوام کافی را بدست آورد. 

انواع آجر سفالی بر اساس روش تولید:

1- آجر قالبی:

این نوع آجر، دارای کارآمدی بالا به همراه هزینه کم می باشد. یعنی اگر نیاز به آجر سفال دارید می توانید با صرف هزینه کم این نوع آجر را خریداری کنید.

2- آجر دست ساز: 

این آجر توسط انسان به صورت دستی تهیه می شود. یعنی افراد گل سفال را در قالب ها ریخته و در معرض خشک شدن قرار می دهند. از ویژگی های این آجرها می توان به ایجاد آن ها به شکل های مختلف اقدام کرد. این مدل آجر خود به دو نوع فشاری و قزاقی سفید تقسیم می شود.

3- آجر صنعتی:

در این آجرها ماده اصلی خاک رس است اما از مواد دیگری هم در آن استفاده می شود. این آجرها رنگی شبیه به آجرهای سفالی دست ساز دارند اما ویژگی های ظاهری در طرح این مدل از سفال ها نمایان می شود. این سفاال به دو نوع تو پر و سوراخ دار تقسیم می شود.

آجرهای سفالی با کیفیت های مختلف تولید می شوند. این آجرها که با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی ظهور پیدا کردند، در ابعاد مختلف و با شکل های متنوع وارد بازار می شوند. 

نوع رسی این آجرها را با پختن گل شکل داده شده که به آن خشت می گویند به دست می آورند و نوع ماسه آهکی  را با عمل آوردن خشت ماسه آهکی که از فشردن مخلوط همگن ماسه سیلیسی و آهک در قالب تولید می شود، با بخار آب تحت و تحت فشار زیاد بدست می آید. این مدل آجر معمولا به رنگ خاکستری است که با افزودن رنگ به آن، رنگ های دیگری از آن را هم تولید نمود. نوع دیگر آجرهای سفالی از نوع بتونی هستند. این آجرها مانند بلوک های سیمانی تهیه می شوند. 

آجرهای سفال در اشکال مختلف تولید می شود از جمله آن ها می توان به تو پر، سوراخ دار، تو خالی و قطعات نازک اشاره کرد. این آجرها را در ساختن دیوارهای باربر، تیغه های جداکننده، سقف های تیرچه و بلوک، طاق ضربی بین تیر آهن ها و نمای خارجی و داخلی ساختمان ها استفاده می کنند. 

مراحل تولید آجر سفال:

برای تولید آجر سفال مراحل زیر باید طی شود:

1- ابتدا باید مواد اولیه استخراج شوند: خاک رس معمولا ماده اولیه آجر را تشکیل می دهد و از بین انواع خاک رس، خاک رس آبرفتی از بیشترین استفاده در این مورد برخوردار است.

2- مواد اولیه آماده شوند: این مرحله به نحوه پروسه تولید بستگی دارد.

3- مواد آماده شده قالب گیری شوند

4- مرحله خشک کردن خشت: قبل از مرحله پخت آجر ابتدا خشت خام را خشک می کنند، زیرا وقتی قطعات از قالب ها خارج می شوند دارای رطوبت بالایی هستند و برای آنکه از تغییر شکل زیاد و ایجاد ترک در سطح خشت جلوگیری کنند قبل از پختن خشت را خشک می کنند. درجه حرارت کوره خشک کن از 40 تا 200 در جه سانتی گراد و زمان خشک کردن از 24 تا 48 ساعت متغیر است که بستگی به نوع رس دارد. حرارت لازم معمولاً به کمک گرمای تلف شده از کوره های اصلی فراهم می شود.

5- مرحله پخت آجر: در این مرحله خشت خشک شده وارد کوره شده و مراحل پخت با توجه به شرایط مورد نیاز روی آن انجام می شود. 


در کشورهای صنعتی آجر سفال جوش که آجر سفال خاص در صنعت سفال پزی است، دارای اهمیت خاصی هستند. که از آن ها در نماکاری ساختمان ها، سنگ فرش پیاده رو ها، پوشش کف و بدنه آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها، فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و غیر از این ها استفاده می شود .

در برخی کشورهای اروپایی آجر سفال هایی تولید می شود که در  حال حاضر در ایران تولید نمی شود که از جمله آن ها می توان به بلوک های تو خالی آتش بند برای نصب دور ستون ها به منظور جلوگیری از نفوذ آتش، قطعات ویژه به شکل منحنی های کوز و کاس قطعات درپوش روی دیوار قطعاتی که از اجزا هستند مانند کلوک سرقد گوشه اشاره کرد.

زیبایی نمای ساختمان با استفاده از آجرهای رنگی

به نام خدا

آجر زرد

اولین بار استفاده از آجرهای رنگی در معماری در دهه 1870 در شهرهای مختلف روسیه به چشم می خورد. رنگ زرد خلق و خوی مثبت را تحریک می کند. معماران از ترکیبی از رنگ های آجری با سنگ تراشی های برجسته استفاده می کردند. سطح آجرینگ باقی مانده باز بود، گاهی اوقات فقط برای تکمیل کاشی های سرامیکی استفاده می شود.

سبک روسی معروف  در خانه سن پترزبورگ که در آن از سنگ تراشی آجر که شبیه الگوهای صاف است استفاده شده است.

 

در صنعت از چندین نوع محصولات آجربرای اتمام کار استفاده می شود:

آجر با الیاف طبیعی با شفافیت شیشه ای مشخص.

نوع Angoby، که در آن لایه بالا تزئینی است.

نوع دو لایه پس از اعمال یک لایه خاکستری رنگی پخته می شود.

امروزه از آجر زرد با ابعاد استاندارد برای تعمیر نمای ساختمان و یا ساخت و ساز به طور مستقیم استفاده می شود.

روکش زرد رنگ آجر می تواند از انواع مختلفی از مواد خام ساخته شود.

کائولن با ترکیبی از رنگ های خاص باعث می شود که یک آجر سرامیکی زرد پیدا شود.

استفاده از مخلوطی از سیمان، اکسید آهن و سنگ آهک خوب این اجازه  را به شما می دهد تا شما یک سایه مخصوص رنگ زرد فراهم کنید. اجزاء در یک قالب فشرده می شوند و سپس مرحله خشک شدن انجام می شود. این نوع آجر˛آجر زرد نامیده می شود.

آجر سرامیکی زرد از مخلوطی از رس سفید و رنگ های خاص تولید می شود. امروزه یک نوع آجر به نام آجر آهنی از کاه، محبوبیت خاصی را به دست آورده که سایه مربوطه را به نمایش می گذارد. این یک شرکت روسی است که طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی را ارائه می دهد.

سنگهای زرد کلینکر از خاک رس نسوز ساخته شده اند.

 Ù†ØªÛŒØ¬Ù‡ تصویری برای آجر رنگی


انواع آجر زرد

پارامترهای متعددی وجود دارد که بر اساس آن انواع آجر زرد تعیین می شود. هر یک از آنها دارای برنامه کاربردی خاص خود است و هزینه های مشخصی را برای اتمام خانه در نظر گرفته است.

بسته به ساختار آجر، دو نوع آجر زرد وجود دارد:

نوع کامل و نوع توخالی

نوع کامل آجر زرد بیشتر برای نمای خارجی و دیوارهای داخلی طراحی شده است. ضریب هدایت حرارتی: 0.45-0.8 W / m.

 تقاضا برای نوع توخالی این آجر هم زیاد است. این به خاطر انباشت هوا توسط اشیاء توخالی است نمای توخالی نیز می تواند برای هر دو داخلی و داخلی استفاده شود. این آجر برای نمای بیرونی محبوب تر است زیرا یک لایه ایجاد می کند که مانع از از دست دادن گرما از خانه می شود. ضریب هدایت حرارتی: 0.4-0.57 W / m 

همچنین نوع  برجسته آجر زرد در اندازه های مختلف هم وجود دارد.

 

هر دو اجسام آجری و توخالی مطابق با GOST 530-2007 تولید می شوند و دارای دو اندازه استاندارد هستند:

تک تک ابعاد آنها 250 تا 120 بر 65 میلیمتر است؛

یک و نیم این آجر دارای ابعاد 250 تا 120 بر 88 میلی متر است.

انواع محصولات تولید شده و اندازه اسمی آجرها بر اساس استاندارد˛به این صورت تنظیم می شود:

تک - 250 * 120 * 65mm؛

ضخیم - 250 * 120 * 88mm؛

ضخامت با آرایش افقی از حفره - 250 * 120 * 88mm؛

تک مدولار - 288 * 138 * 63mm؛

مدولار ضخیم - 288 * 138 * 88mm.

مواد جامد و توخالی شکاف دار تک و یک و نیم و دارای نشانگر قدرت M150-M200 می باشد. مقاومت سریع سنگها 75 دوره و جذب رطوبت 8-12٪ است، هدایت حرارتی 0.35-0.38 W / mºС است.

وزن بستگی به تعداد حفره ها دارد.

اگر شما علاقه مند به استفاده از آجر زرد هستید ˛سه نوع مواد خام وجود دارد که از آنها می توان مواد ساخت و ساز را تولید کرد:

سنگ های کلینکر که از خاک رس نسوز به دست می آید.

اسفاده مخلوطی از خاک رس و رنگ سفید. این روش ساده به شما اجازه می دهد بدون تلاش زیاد ˛یک رنگ زرد دریافت کنید.

سیلیکات سیمان، که اکسید آهن و سنگ آهک خوب اضافه شده است. این اتصال به شما اجازه می دهد رنگ مورد نظر را دریافت کنید. تمام اجزای اصلی به شکل اولیه قرار می گیرند، جایی که آنها فشرده می شوند و پس از آن خشک می شوند.

از مزایای آجر زرد برجسته به موارد زیر می توان اشاره کرد:

عایق حرارتی و مقاومت در برابر سرما˛ جذب آب کم˛ عایق بسیار خوب صدا˛  استحکام بالا ˛ عدم پوسیدگی و طول عمر زیاد

 

یکی دیگر از معیارهای تمایز آجرهای زرد˛ بر اساس فرم  و شکل آن هاست. بسته به شکل، محصولات می توانند: 

مستطیل شکل باشند که برای نمای دیوارهای خارجی خانه، در ساخت پارتیشن های داخل ساختمان بیشترین محبوبیت را دارند.

فرم شکل گرفته آنها به trapzoid  نامیده می شوند. که به صورت یک گوشه گرد شده - داخلی یا خارجی توسط 90 درجه مشخص شده است. این نوع آجر بیشتر برای جمع کردن دیافراگم پنجره ها، ایجاد آرک، پشتیبانی و سایر عناصر معماری، مناسب هستند.

علاوه برمورد اندازه و شکل، اشاره به نوع سطح که به آجر زرد رنگ رخ می دهد هم حائز اهمیت است. 

سطح صاف: از محبوب ترین تغییرات سطح است که یک ظاهر جذاب از مواد در خارج و دکوراسیون داخلی دیوارهای خانه ایجاد می کند.

سطح راه راه یا موج دار یا تراشه ، به نظر می رسد ظاهر غیر معمول از خانه ایجاد می کند؛

 سطح تزئینی با ارائه نقاشی های مختلف. اغلب در تزئین نمای داخل، استفاده می شود.

از آجر سرامیکی و سیلیکات آجر زرد به عنوان بهترین راه حل برای تزئین خانه استفاده می شود.

محصولات سرامیکی

از آجر های سرامیکی به دلیل دارا بودن دوام و مقاوم در برابر عوامل خارجی˛ اغلب برای تصویر چهره استفاده می شود.

نسخه زرد محصولات سرامیکی برای هر سلیقه با توجه به نوع بافت، اندازه، شکل و سایه عرضه می شود. یکی از بهترین در بازار ما، آجر آهنی رنگ نارگیل است. علاوه بر این، به خرید عناصر سرامیکی توصیه می شود که قادر به ایجاد یک قوس، ستون ها و دیگر قطعات تزئینی از خانه می شود.

چندین نوع آجر سرامیکی وجود دارد:

ترکیب آجر سرامیک با لایه های تزئینی از مخلوط خاکستر با مقاومت بالا. سطح دارای یک بافت اصلی است و از تاثیر عوامل خارجی در امان است.

آجرسرامیکی پوشش داده شده با لعاب،که دارای ویژگی های تعمیر و نگهداری آسان، ضد استاتیک و عمر طولانی است.

آجر سرامیکی دو لایه در قطعه کار، که در آن خاک رس رنگی اعمال می شود و در دماهای بالا استخراج می شود، که امکان ایجاد دو لایه محافظ کامل را فراهم می کند. این نوع آجر دارای خواص تزئینی در بالاترین سطح، و همچنین ویژگی های فنی مناسب می باشد.

مزایای اصلی آجرهای سرامیکی عبارتند از:

مقاومت در برابر یخ؛

مقاوم در برابر آب، رطوبت، برف؛

عایق عالی صوت؛ هنگامی که در نزدیکی جاده زندگی می کنید، نویز چندین بار کم می شود.

طول عمر بالا

عایق حرارتی بالا؛ با توجه به فصول سال˛در فصل های سرد سال اجازه خروج گرما از داخل به خارج از نما را نمی دهد.همچنین در فصول گرم اجازه نمی دهد نما به سرعت گرم شود.و با این کار موجب صرفه جویی در هزینه ها و اتلاف انرژی می شود.

سنگ کلینکر زرد

آجر کلینکر در اروپا بیشتر تقاضا دارد. برای تولید آن نیاز به کائولن، آب، آتش و هوا دارد. این محصول با توجه به فرایند با درجه حرارت بالا از پلاستیک رس، با کیفیت بالا و مواد سازگار با محیط زیست است. در فرایند شلیک، پخت کامل انجام می شود. آجر حاصل از آن هیچ افزایشی بیرونی، حفره ها ندارد. این روش پردازش محصول کلینکر را در عملکرد قدرت،با دوام می کند.

سنگ کلینکر در موارد زیر مناسب است:

برای کاشی های پیاده رو، پارک ها و مسیرهای باغ،

برای اتمام جلسات و نمای ساختمان ها،

برای سازمان پارکینگ ماشین،

برای قرار دادن ورودی به گاراژ،

برای دکوراسیون تراس های باز،

برای آبشارهای راه پله

برای تخلیه،

برای دکوراسیون

محصولات سیلیکات:

برای تولید آنها از شن و ماسه کوارتز، آهک، افزودنی ها و پلاستیک ها استفاده می شود. که استفاده از این مواد نشان دهنده حفظ محیط زیست می باشد. 

استفاده از مواد سیلیکاتی 

دو ویژگی سیلیکات برای اتمام نما:

دو برابر خصوصیات عایق حرارتی بالا را تامین می کند.

صورت آن دارای سطح تزئینی است.

یکی از ویژگی های مهم تکمیل سیلیکات این است که این محصولات تاثیرات دماهای پایین و رطوبت بالا را دوست ندارد. بنابراین، این گزینه برای هر منطقه ای از کشور ما مناسب نیست. به عنوان مثال برای مناطق شمالی کشور و همچنین مناطق با موقعیت بالا ی آب های زیرزمینی، این نوع از پایان نما انتخاب نمی شود. در چنین شرایطی استفاده از مواد سرامیکی یک و نیم بهترین راه حل است. 

قیمت آجر زرد رنگ

قیمت اتمام مواد رنگ زرد عمدتا به این بستگی دارد:

هزینه مواد خامی که از آن ساخته شده است.

نوع محصول، یعنی قیمت آجر توخالی با قیمت آجر کامل متفاوت است.

پارامترهای محصول

نوع و کیفیت پایانی محصول

گران ترین آجر وارداتی است. کیفیت آجر وارداتی کمی بیش از کیفیت محصولات تولیدکنندگان روسیه است.

نتیجه گیری:

در پیشنهادات موجود در بازار ساخت و ساز، آجر زرد اغلب با عنوان سادگی روبرو می شود. در عین حال نوع آن همواره مشخص نیست. تکنیک های مختلف تولید˛مشخصه های آجر را مشخص می کنند و به ما اجازه می دهد تا نتیجه های زیر را بدست آوریم:

از لحاظ مقاومت، مقاومت در برابر سرما و جذب رطوبت، آجر کلینکر سوخته موقعیت پیشرو را اشغال می کند، اطمینان از دوام نما؛

وزن قابل توجهی از یک آجر پر فشار، به علت تراکم انبوه آن، به شدت بار آن بخش از پایه، که برای یک لایه از سنگ تراشی صورت است – بستگی دارد.آجر سرامیکی  در این مورد کمترین بار است؛

داشتن دو بار کمتر هدایت حرارتی، آجر سرامیکی سوخته دارای خواص حرارتی بسیار خوبی نسبت به هیپرپرس است.

به علت استرسهای داخلی که در مرحله فشار قرار دارند، مواد فشرده شده اغلب شکسته شدن سطح جلویی را به وجود می آورند، به ویژه اگر نمای کامپوزیت آنها تحت درمان با ترکیب هیدروفوبی قرار نگیرند.

بدین ترتیب، عامل تعیین کننده در انتخاب یک یا چند نوع آجر زرد رنگ، هدف و مساحت استفاده احتمالی آن است.

مردم دوست دارند خانه هایشان را تزئین کنند. احتمالا به همین علت، تولید جهانی آجر، که برای روکش استفاده می شود، در حال افزایش است. در تولید مدرن مواد تکمیل شده در اروپا، تقریبا 80 درصد از تولید به سنگ مصنوعی اختصاص داده شده است.

آجر قرمز

 

آجر قرمز از 90 درصد شن و 10 درصد آهک تولید می شود، تحت حرارت بالا، بخار قرار می گیرد. این روش autoclave نامیده می شود. رنگ یک و نیم مواد براساس رنگ استفاده می شود. بنابراین، سایه های محصول می توانند طیف گسترده ای داشته باشند.

آجر قرمز از متداول ترین نوع آجرهای نما می باشد که بدلیل وجود خاک رس در اکثر نقاط جهان از آن استفاده می شود . آجر نمای قرمز بدلیل وجود اکسید آهن در خاک های مورد استفاده دارای رنگ کاملاً طبیعی می باشد. علاوه بر آن دانه بندی خاص این آجر است که آن را  از آجرهای قرمز رسی معمول متمایز کرده و ترکیب رنگی متفاوتی را در نمای ساختمان بوجود می آورد. همچنین ویژگی خاص آجرهای نما باعث شده است که این نوع آجرها ویژگی منحصر به فرد و قدرتمندی را در زیبایی بخشی به ساختمان ها داشته باشند و توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار گیرند. این محصول هم یکی از انواعی است که در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارد و جزء پر استفاده ترین مصالح ساختمانی می باشد .

کاربرد آجر قرمز

 

بیشترین کاربردی که این نوع از انواع آجرها دارد استفاده از آن در نمای داخلی و نمای بیرونی و هم چنین سنگ فرش هاست. اگر از این نوع آجر با ترکیبی از رنگ های تیره و روشن استفاده شود جلوه ی بسیار زیبایی به نمای ساختمان می دهد. هم چنین در مناطقی که رطوبت بالایی دارند به دلیل مقاومت این آجر در جذب از آن استفاده می کنند. این نوع آجر در سنگ فرش های ویلایی ، پیاده رو ها و منازل کاربرد دارند. 

استفاده از این نوع آجر به کسانی پیشنهاد می شود که در مناطقی که دمای هوا به نسبت خیلی پایین است از آن استفاده کنند چرا که در زمستان و یخ و یخ بندان مقاومت زیادتری دارد. هم چنین در شهرهایی که آلودگی هوا زیاد است می توان از این نوع آجر استفاده کرد که در برابر جذب آلودگی مقاوم هستند. هم چنین در شهرها و مناطق مرطوب و شرجی به دلیل مقاومت در برابر 

آجر نما قرمز 10 سوراخ

آجر نما 10 سوراخ آجری است که سطح مقطع آن دارای 8 تا 10 سوراخ به قطر 5/1 تا 5/2 سانتی متر باشد. این نوع آجر به دلیل داشتن سوراخ استحکام دیوار را افزایش می دهد. سوراخ های موجود در آجر باعث قفل شدن میلگرد در آجر می شود که برای مقاومت در برابر زلزله حائز اهمیت است. آجر نما قرمز 10 سوراخ آجری است که بر پایه سنگ شیل تهیه می شود.

از خصوصیات آجر نما قرمز 10 سوراخ  می توان به موارد زیر اشاره نمود  :

مقاومت فشاری بسیار بالا˛خاصیت ضد سایش بودن˛ درصد جذب آب بسیار پایین ˛ مقاومت در برابر یخ زدگی˛ عدم جذب آلودگی محیط به سطح آجرنما˛ زیبا سازی نمای ساختمان ها˛ عدم آسیب به خاک کشاورزی جهت تهیه مواد اولیه تولید˛ کاهش چشمگیر آلودگی هوا در هنگام تولید. 

نمای آجری قرمز

 

وجود قسمت آجری در نمای بیرونی ساختمان موجب شده تا از تابش مستقیم خورشید به خانه جلوگیری شود و هوای داخل معتدل باقی بماند. همچنین دیوار‌های بتنی در دیگر قسمت‌ها که با سلیقه و ظرافت طراحی شده بر زیبایی نمای ساختمان افزوده است.

در بندر هند (سورات) این نمای متفاوت آجری قرار دارد که با استفاده از آجر نمای قرمز و کمی خلاقیت به جلوه ی طرح و رنگ دست یافته است.

این خانه که به دلیل نمای ساختمانی خاصش به نام پرده ی آجری شناخته می شود، به دلیل قرار گرفتن در زاویه مستقیم تابش خورشید در ساعات میانی روز در معرض گرم شدن قرار می گیرد.

تفاوت آجر زرد و قرمز نما

تفاوت آجر زرد و قرمز نما ، علاوه بر رنگ ظاهری تفاوت‌های دیگری نیز می باشد:

در تفاوت آجر زرد و قرمز نما باید گفت ، آجرنمای زرد معمولا  از خاک رس تهیه می‌شود ولی آجرنمای قرمز از معادن سنگ شیل که دارای اکسید آهن بالا می‌باشد، تهیه می‌شود. به طوری که نیاز به افزودن مواد رنگی نمی‌باشد و دوام رنگ به طور دائم ثابت می‌باشد.

تفاوت دوم در تفاوت آجر زرد و قرمز نما این است که درصد جذب آب آجرنمای قرمز بسیار پائین بوده، به همین دلیل در زمستان در هنگام یخ‌ بندان دوام بیشتری دارد و مناسب جهت استفاده در مناطق سردسیری می‌باشد. همچنین این نوع آجر مناسب جهت شهرهای بزرگ و آلوده و نیز مناطق شرجی با رطوبت بالا می‌باشد، چرا که آجرنمای قرمز رطوبت و آلودگی را به خود جذب نمی‌کند و همین امر باعث می‌شود تا سالیان سال با همان کیفیت اولیه باقی بماند.

سومین تفاوت آجر زرد و قرمز نما در این است که خاصیت ضد سایش آجرنمای قرمز باعث می‌گردد که در بسیاری از کشورهای جهان جهت استفاده در اماکن عمومی نظیر پیاده‌روها و نیز منازل ویلایی به صورت کف فرش استفاده گردد در صورتی که آجر نمای زرد کمتر دارای چنین خصوصیتی است.

چهارمین تفاوت آجر زرد و قرمز نما ، مقاومت فشاری بسیار بالا در آجر نمای قرمز تولیدی با سنگ شیل است که آن را در مقایسه با آجر های تولیدی با خاک رس که عموما زرد رنگ هستند متمایز می نماید .

همین تفاوت آجر زرد و قرمز نما باعث گردیده تا در سراسر اروپا ، آمریکا ، چین و کشورهای آسیای میانه از این نوع آجر استفاده می‌گردد.